Η «Ε» συναντήθηκε και πήρε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη από την πολυβασανισμένη προσφυγική οικογένεια Φαγκίρι. Η οικογένεια Φαγκίρι έφτασε από το Αφγανιστάν στην Ελλάδα την 1η Μαρτίου του 2020. Στις 8 Ιανουαρίου έχασε τον 5χρονο Χασιμπολάχ σε τροχαίο δυστύχημα στη δομή «φιλοξενίας» προσφύγων στη Μαλακάσα. Έκτοτε διεκδικεί το στοιχειώδες δημοκρατικό δικαίωμα της δημιουργίας μουσουλμανικού κοιμητηρίου στην Αττική, όπου οι μουσουλμάνοι που κατοικούν στην Αθήνα να μπορούν να κηδεύουν τους νεκρούς τους σύμφωνα με τα ισλαμικά ήθη και έθιμα.
«Ε»: Μπορείτε να αναφέρετε τι συνέβη στην οικογένεια Φαγκίρι;
Διερμηνέας της οικογένειας Φαγκίρι: Δυστυχώς, από την στιγμή που έφτασε η οικογένεια Φαγκίρι στην Ελλάδα, αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες. Αρχικά έφτασαν στη Λέσβο, αλλά εξαιτίας της πανδημίας ένα καράβι τους μετέφερε μαζί με άλλους 800 μετανάστες στην Αθήνα. Εγκαταστάθηκαν στη νέα δομή φιλοξενίας στη Μαλακάσα. Ύστερα από 10 μήνες έγινε το τροχαίο δυστύχημα στη δομή φιλοξενίας και η οικογένεια Φαγκίρι έχασε τον 5χρονο Χασιμπολάχ. Σύμφωνα με μαρτυρίες ο θάνατός του προκλήθηκε από φορτηγό που εκτελούσε έργα επέκτασης της δομής της Μαλακάσας. Από πληροφορίες που έχουμε το φορτηγό δεν είχε άδεια να περάσει μέσα από τη δομή, δηλαδή εντός μιας κατοικημένης περιοχής. Δεν υπήρχε ενημέρωση προς τους μετανάστες να απομακρύνουν τα παιδιά τους από τον συγκεκριμένο χωματόδρομο. Από αμέλεια του οδηγού του φορτηγού έχασε τη ζωή του το παιδί. Η απώλεια ενός παιδιού είναι πολύ σκληρή για μια οικογένεια. Ο μικρός Χασιμπολάχ είχε έρθει μαζί με την οικογένειά του από το Αφγανιστάν στην Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή και το ακόμη πιο τραγικό της υπόθεσης είναι ότι μετά το συμβάν η σωρός του παιδιού ενταφιάστηκε στο διαδημοτικό νεκροταφείο του Σχιστού χωρίς τη συγκατάθεση των γονέων του οι οποίοι ήθελαν να γίνει η κηδεία σε μουσουλμανικό νεκροταφείο και σύμφωνα με τις ισλαμικές παραδόσεις, ενώ η οικογένεια Φαγκίρι μεταφέρθηκε σε χρόνο «ρεκόρ» σε διαμέρισμα της Αθήνας.
«Ε»: Στην Αττική δεν υπάρχει κάποιο μουσουλμανικό κοιμητήριο;
Διερμηνέας της οικογένειας Φαγκίρι: Δυστυχώς είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που δεν έχουμε μουσουλμανικό νεκροταφείο στην πρωτεύουσα. Το πιο κοντινό μουσουλμανικό κοιμητήριο στην Αθήνα είναι στην Κομοτηνή, δηλαδή 750 χιλιόμετρα μακριά. Δε γίνεται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να «κουνάει το δάκτυλο» προς τις άλλες χώρες σε σχέση με τις θρησκευτικές ελευθερίες και τα δικαιώματα και η Αθήνα να μη διαθέτει μουσουλμανικό κοιμητήριο. Ενώ μιλάμε για μια σύγχρονη χώρα και ένα κράτος δικαίου, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί και που έχει κολλήσει αυτή η υπόθεση.
«Ε»: Από το 2005 είχε δοθεί μια έκταση από την Εκκλησία της Ελλάδος για τη δημιουργία μουσουλμανικού κοιμητηρίου…
Διερμηνέας της οικογένειας Φαγκίρι: Ναι, από το 2005 έχουν παραχωρηθεί 30 στρέμματα στο Σχιστό από την Εκκλησία της Ελλάδος στον Δήμο Κερατσινίου για τη δημιουργία μουσουλμανικού κοιμητηρίου. Το 2017 είχαν κάνει ερώτηση βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ στη Βουλή για το εν λόγω ζήτημα. Από τότε το θέμα είχε «θαφτεί».
«Ε»: Και ποιο είναι το επιχείρημα της κυβέρνησης για την καθυστέρηση της κατασκευής του νεκροταφείου;
Διερμηνέας της οικογένειας Φαγκίρι: Η δικαιολογία της κυβέρνησης είναι ότι δεν έχει βρεθεί εργολάβος για την κατασκευή του νεκροταφείου. Η κ. Κεραμέως και ο Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν παίρνουν θέση πάνω σε αυτή την υπόθεση. Ξεκάθαρα και δεν έχουν πρόθεση να συζητήσουν το θέμα, παρότι έχει πάρει μεγάλη διάσταση στα ΜΜΕ η υπόθεση της οικογένειας Φαγκίρι.
«Ε»: Οπότε, τι διεκδικεί η οικογένεια Φαγκίρι;
Διερμηνέας της οικογένειας Φαγκίρι: Η οικογένεια βασίζεται πάνω στους νόμους της Ελλάδας που ισχύουν και για τους χριστιανούς. Έχουν κάθε νόμιμο δικαίωμα να θάψουν τον δικό τους άνθρωπο κοντά στον τόπο κατοικίας τους, στον τόπο που ζουν. Τα μέλη της οικογένειας Φαγκίρι, μετά τον θάνατο του αγοριού, πάσχουν από ψυχικές διαταραχές και θέλουν να βρίσκονται κοντά στον τάφο του παιδιού. Δε θέλουν να δώσουν συγκατάθεση για μεταφορά της σωρού του παιδιού τους στην Κομοτηνή. Οπότε κάνουν έκκληση στην Πολιτεία να πάρει άμεσα θέση για τη δημιουργία μουσουλμανικού νεκροταφείου στην Αττική. Το άρθρο 13 του ελληνικού Συντάγματος αναφέρει ότι κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να ασκεί τη θρησκευτική λατρεία οποιασδήποτε θρησκείας. Δυστυχώς δε μιλάμε μόνο για την υπόθεση της οικογένειας Φαγκίρι, αλλά για περίπου 500.000 μουσουλμάνους που ζουν στην Αθήνα εκ των οποίων οι 20.000 είναι Έλληνες πολίτες. Οπότε αυτή η υπόθεση είναι ένα γενικότερο πολιτικό και κοινωνικό ζήτημα που αφορά όλους τους μουσουλμάνους, αλλά και γενικότερα τους κατοίκους της Ελλάδας. Το πρώτο δράμα είναι να χάσεις έναν δικό σου άνθρωπο, ένα παιδί, και το δεύτερο είναι η μεταφορά της σωρού του εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά. Αυτό δημιουργεί οργή, δε ξέρω τι να πω… Όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα, είτε θάβουν τους νεκρούς τους στη Θράκη, είτε στην πατρίδα τους, ενώ όσοι δεν τη διαθέτουν τους θάβουν στο Κοιμητήριο του Σχιστού. Όμως σύμφωνα με τα ισλαμικά έθιμα οι νεκροί πρέπει να θάβονται σε μουσουλμανικά νεκροταφεία και με την ισλαμική ταφική πρακτική.
«Ε»: Ποιες κινήσεις έχει κάνει η οικογένεια Φαγκίρι για να ακουστούν τα αιτήματά της;
Διερμηνέας της οικογένειας Φαγκίρι: Πέρα από το νομικό κομμάτι που έχει οριστεί και ημερομηνία για τη δίκη, είναι και το πολιτικό. Διεκδικούμε η ελληνική κυβέρνηση να απαντήσει πάνω στο ζήτημα της δημιουργίας μουσουλμανικού κοιμητηρίου στην Αττική και να δεσμευτεί πως θα ξεκινήσει η διαδικασία της δημιουργίας του νεκροταφείου. Αν η κυβέρνηση δεν το πράξει, τότε η οικογένεια Φαγκίρι θα προσφύγει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια και θα διεκδικήσει το δίκαιο αίτημά της. Αυτή η υπόθεση έχει πάρει μεγάλη διάσταση στα ΜΜΕ και έχουμε στήριξη από διάφορα κόμματα της αντιπολίτευσης. Θα στείλουμε επιστολή στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, κ. Ιερώνυμο, για να συναντηθούμε μαζί του και να παρευρεθούμε στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας, και θα συναντηθούμε και με τον Δήμαρχο Αθηνών, κ. Μπακογιάννη. Επίσης, προετοιμάζουμε καθιστική διαμαρτυρία έξω από τη Βουλή τις επόμενες μέρες. Η οικογένεια Φαγκίρι πιστεύει ότι ο αγώνας θα είναι δύσκολος γιατί αν η κυβέρνηση ανοίξει το νεκροταφείο στην Αθήνα, τότε θα αναγκαστεί να δημιουργήσει μουσουλμανικά νεκροταφεία και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Είμαστε, όμως, αισιόδοξοι γιατί έχουμε στο πλευρό μας πολλούς που μας στηρίζουν.
«Ε»: Έχετε κάτι άλλο να προσθέσετε;
Πατέρας της οικογένειας Φαγκίρι: Αυτή τη στιγμή δεν με απασχολεί ούτε το δικαστήριο που εξετάζει την υπόθεση, ούτε η διαδικασία για τη χορήγηση ασύλου στην οικογένειά μου, αλλά να αναπαυτεί η ψυχή του Χασιμπολάχ. Και αυτό θα γίνει μόνο αν μεταφερθεί άμεσα σε μουσουλμανικό κοιμητήριο κοντά στον τόπο κατοικίας μας, δηλαδή στην Αθήνα.
Κωνσταντίνος Αυγέρος